RSS

RM 10



"Ameen! Mari sini, nak!" panggil Ruslan.

Ameen yang sedang khusyuk bermain guli segera mendapatkan ayahnya.

"Kenapa, ayah?" tanyanya.

"Nah, ambil duit ni!" Ruslan memberikan sekeping not RM10 kepada anaknya yang baru berusia 9 tahun itu.

"Koyak duit itu sehingga lumat."

Tanpa membantah, Ameen mengoyak wang kertas itu. Kemudian, Ruslan memberikan pula sebuah bekas yang mengandungi banyak ais potong kepada Ameen.




"Kesemua ais potong ni kamu jual di sekeliling kampung. Dapat hasilnya kamu bawa ke mari," Ruslan memberi arahan yang seterusnya.

Lantas, Ameen keluar dari rumah sambil membawa bekas ais potong itu dan dijaja di sekitar kampung. Peluhnya mencurah-curah mengalir kerana menjual dari pagi sehingga petang. Panas terik langsung tidak dipedulinya kerana matlamatnya untuk mendapatkan hasil jualan itu. Habis sahaja kesemua ais potong itu, Ameen segera menemui ayahnya.

Ruslan mengira jumlah pendapatan hasil jualan itu dan mendapati kesemuanya bernilai RM10. Dia menyerahkan duit itu kembali kepada Ameen kemudian berkata,

"Sekarang kamu koyak duit-duit kertas ini."

"Apa?!"
Ameen ternyata sangat terkejut.

Setelah banyak dia berkorban untuk mendapatkan hasil jualannya, senang-senang saja ayahnya menyuruh dia mengoyak duit-duit jualan itu.

"Tak mahu! Ini hasil titik peluh saya! Mustahil saya akan mengoyaknya!"

***

Mengapa pelik anak kecil bernama Ameen itu? Ayahnya menyuruh dia mengoyak duit-duit yang sama nilainya. Tetapi, Ameen tidak rela mengoyak duit kedua berbanding duit pertama yang diperolehinya. Itulah tamsilannya dalam dunia umat Islam sekarang.

Agama Islam memerlukan pengorbanan. Dengan adanya pengorbanan, seseorang akan berasa memiliki beragama. Kita lihat kisah sebentar tadi. Disebabkan RM10 yang diberikan Ruslan diperolehi Ameen tanpa usaha (pengorbanan), maka Ameen langsung tidak marah ketika mengoyaknya. Tetapi ketika RM10 yang diperoleh dari pengorbanan, susah payah, dan keringat Ameen menjual ais potong, maka dia berasa sangat marah apabila disuruh mengoyaknya.

Hari ini agama Islam yang kita anuti pada umumnya ialah Islam warisan orang tua kita. Kita menganutinya secara langsung sejurus selepas lahir tanpa melakukan pengorbanan. Sehingga ketika agama kita diganggu oleh kekuatan kafir yang mungkar dan zalim, umat Islam hari ini tenang-tenang sahaja. Ketika Islam berganti wajah dan baju mengikuti Yahudi dan Nasrani pun, umat Islam hanya berdiam saja.

Bahkan saat haraga diri umat Islam diinjak-injak oleh kekuatan batil melalui geraka permurtadan oleh zionis Yahudi dan missionaris Kristian, umat Islam hanya berpeluk tubuh. Seandainya proses mendapatkan Dinul Islam ini diperoleh dengan pengorbanan diri dan harta melalui perjuangan dan jerih kepayahan, maka kewibawaan agama Islam akan terjaga. Jika ada puak-puak yang cuba mengusik agama apatah lagi bermaksud untuk menghancurnya, dengan spontan umat Islam akan bergerak membelanya.




Mari kita renung firman ALLAH SWT dalam Surah as-Shaf 61:10-11 yang berbunyi:

"Wahai orang-orang yang beriman mahukah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya. Iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda kamu dan diri kamu, yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui ( hakikat yang sebenarnya )".

Seterusnya, Rasulullah SAW ada bersabda:



 قِيْلَ يَا رَسُوْلَ اللهِ أَيُّ النَّاسِ أَفْضَلُ، فَقَالَ رَسُوْلُ الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُؤْمِنٌ يُجَاهِدُ فِى سَبِيْلِ اللهِ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ، قَالُوْا ثُمَّ مَنْ قَالَ مُؤْمِنٌ فِى شِعْبٍ مِنَ الشِّعَابِ يَتَّقِى اللهَ وَيَدَعُ النَّاسَ مِنْ شَرِّهِ

Ditanya orang akan Rasulullah SAW,
" Siapakah manusia yang lebih utama?" Maka jawab Rasulullah SAW "Orang yang lebih utama ialah orang mukmin yang berjihad di jalan Allah dengan diri dan hartanya sendiri." Mereka berkata : "Siapa kemudian?" Bersabda Rasulullah SAW "Orang mukmin yang berada di satu lurah bukit ia takut kepada Allah dan menyeru manusia supaya menjauhi daripada angkara kejahatan."
(Hadis Riwayat Bukhari)


sumber : www.iluvislam.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pesanan tok guru...

Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikat-Nya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah." "Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita."                                                 -TG NIK AZIZ-


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10 wasiat Imam Syafi'i


SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada para muridnya dan umat islam seluruhnya. Wasiat tersebut ialah :


"Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara."


PERTAMA: Hak Kepada Diri
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.


KEDUA: Hak Kepada Malaikat Maut
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah
.

KETIGA : Hak Kepada Kubur
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.


KEEMPAT: Hak Kepada Munkar dan Nakir
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.


KELIMA : Hak Kepada Mizan (neraca timbangan amal pada hari kiamat)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.


KEENAM : Hak Kepada Sirat (titian yang merentangi neraka pada hari akhirat)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.


KETUJUH : Hak Kepada Malik (malaikat penjaga neraka)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.


KELAPAN : Hak Kepada Ridhwan (malaikat penjaga syurga)
Iaitu : Berasa redha dengan Qadha' Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.


KESEMBILAN : Hak Kepada Nabi SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.


KESEPULUH : Hak Kepada ALLAH SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hadith..

"Daripada Sa'ad bin Abu Waqqash r.a., katanya: "Kami berada di sisi Rasulullah s.a.w., lalu baginda bersabda: "Adakah seseorang di antara kamu tidak kuasa mencari seribu kebaikan dalam setiap harinya?" Kemudian ada seorang dari golongan yang duduk-duduk di waktu itu bertanya pada baginda s.a.w.: "Bagaimanakah caranya mencari seribu kebaikan itu?" Baginda s.a.w. menjawab: "Hendaknya orang (yang ingin mendapat seribu kebaikan dalam sehari itu) tadi membaca tasbih seratus kali, maka untuknya dicatatlah sebanyak seribu kebaikan atau dihapuskanlah dari dirinya seribu kesalahan."                                               (Riwayat Muslim)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

الإيثار بالقرب مكروه وفى غيرها محبوب




الإيثار بالقرب مكروه وفى غيرها محبوب
Maksudnya :
“Mengutamakan orang lain di dalam ibadah dimakruhkan sedangkan selain ibadah disukai.” (al-Suyuthi, TT : 80) 

Kaedah tersebut disimpulkan dari firman Allah SWT :
Dalam Surah Al-Hasyr, ayat 9, yang bermaksud :
“....dan mereka (sahabat ansar) juga mengutamakan orang-orang (muhajirin) yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka memerlukan (dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat)…”. (Surah Al-Hasyr : 9)
 dan
Dalam Surah Al-Baqarah, ayat 148, yang bermaksud :
“..maka berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan….” (Surah Al-Baqarah : 148)

Menurut al-Syaikh ‘Izzuddin ibn “Abd al-Salam tidak ada “ ايثار " iaitu mengutamakan orang lain dalam perkara Taqarrub Illallah, maka tidak ada diberi keutamaan kepada orang lain tentang air suci untuk berwudhu’ , kain untuk menutup aurat, dan duduk di hadapan barisan untuk solat. Sebab tujuan ibadah adalah untuk membesarkan Allah SWT.. Sesiapa yang mengutamakan orang lain dalam perkara-perkara tersebut, maka sesungguhnya dia telah meninggalkan tujuan membesar dan memuliakan Allah.
Kata al-Syaikh Abu Muhammad di dalam kitab “al-furuq” seseorang yang telah masuk waktu solat yang hanya mempunyai air sedikit, cukup untuk dirinya sahaja, walhal ada seseorang yang lain, yang juga memerlukannya, maka tidak boleh dia mengutamakan orang lain tersebut.
Seseorang yang ditimpa darurat kebuluran hendak mengutamakan orang lain tentang makanan untuk memelihara nyawanya, bolehlah dia berbuat demikian walaupun dia takut kehilangan nyawanya sendiri. Masalah ini berbeza dengan yang di atas, iaitu hak air suci untuk beruwdhu’ tertentu bagi Allah (taqarrub llallah), maka tidak sesuai mengutamakan orang lain, sebaliknya hak di masa berlaku kebuluran adalah hak bagi dirinya sendiri. Walhal telah diketahui bahawa kedua-duanya hampir binasa, Cuma satu-satunya sahaja boleh diselamatkan, iaitu dengan makanan itu. Menurut perinsip pengorbanan baiklah diutamakan orang lain daripada dirinya sendiri.

Rujukan: Qawaid Fiqhiyyah (Mohd Said Ishak), dan Kaedah-kaedah hukum Islam, Mazhab Syafi'i (Imam Jalaluddin Abdul Rahman As-Suyuthi)

 

p/s : ini adalah salah satu kaedah dalam Qawaid Fiqhiyyah yang merupakan kaedah yang ke-3 dalam Ghair Asasiyyah..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hadith


Rasulullah s.a.w bersabda : " Sesiapa yang menjadikan dunia itu perkara utama baginya, maka Allah jadikan fakir dihadapannya, dan dipecah-pecahkan hajatnya dan hartanya; ia tidak akan mendapatinya kecuali apa yang telah dituliskan. Dan sesiapa yang menjadikan akhirat itu perkara utamanya, maka Allah jadikan dia kaya di dalam hatinya, dan mencukupkan hajatnya, dan dunia datang kepadanya dengan keadaan hina "                                                                            (Riwayat Ibnu Majah)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Jalanku Pulang-UNIC



Tundukku malu di depan-MU
kernaku insan berdosa
ku adukan sesalanku
apakah akan Kau terima

kesunyian ini sedarkan diriku yang lena
tinggalkan semalam yang nanah
lantas meratap hina
kan ku pada sempurna-MU
terpaut aku tak berpaling

Bersyukur hanya pada-MU Tuhan
Kau temukan laluan bermula (laluanku pulang)
Dan cinta-MU bagai air di tandus sahara
buatku melepas dahaga

Suburkan cahaya menerangi langkahku
semaikan segala hiasan indah cinta-MU

ku mohon Kau tenangkan gusar hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
ku rayu Kau hulurkan keampunan-MU padaku
kelakku zalimi diriku

janjiku pada-MU abdikan seluruh jiwa
sehingga masanya Kau seru hujung nyawaku

tak jemu dimanakah hentinya
rayuan taubatku pada-MU

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...