RSS

..:muhasabah diri:..




~apa khabar iman anda hari ini?~

Semoga dapat kita sama-sama muhasabah diri, adakah diri kita tergolong dalam golongan di atas. Jika ya, semoga cepat-cepat bertaubat. InsyaAllah taubat akan diterima oleh Allah selagimana nyawa belum sampai ke kerongkong, sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat. Allah S.W.T berfirman dalam surah As-Syuraa, ayat 25:



Maksudnya: "Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan"

Jika diri kita tidak tergolong dalam golongan di atas, berdoalah supaya dijauhkan daripada melakukannya..jika ada sahabat-sahabat yang pernah melakukannya, berilah nasihat supaya mereka bertaubat. Jangan memandang mereka yang berdosa dengan pandangan yang benci, tapi pandanglah dengan pamdangan belas kasihan..Kerana kita tidak tahu penghujung hidup kita, adakah سوء الخاتمة (penghujung yang buruk)  (nauzubillahi min zalik) atau حسن الخاتمة (penghujung yang baik). Ada satu hadis Rsulullah S.A.W yang bermaksud: "sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut" -Riwayat Tirmizi-..


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...